fotboll

varför fick inte jag göra sånt här när jag var 13? faen dåå.. aja, får la ta tag och börja spela igen åtminstone, tror jag skulle må fruktansvärt bra av det. fotboll har alltid varit en del av mitt liv, vad hände med det livet liskom?


"Zlatan är mer än bara fotbollsspelare"

Här är Sollentunas fruktade målduo som åker till Madrid med Sanktan All Stars för att spöa Reals ungdomslag.
Christina Mårtensson och Emma Jansson tränar fotboll varje dag och drömmer om att en dag bli världsstjärnor, precis som den stora idolen Zlatan Ibrahimovic
- Han är mer än bara en fotbollsspelare, säger tjejerna.

 

Den 23 november åker ett förväntansfullt gäng på 16 killar och 16 tjejer ner till Madrid med Sanktan All Stars.
Där kommer de att ställas mot Real Madrids ungdomslag och titta på världsstjärnorna i A-laget.
– Det ska bli så himla coolt att få åka dit! Trots att jag är så pirrig och nervös ska jag försöka att slappna av. Vilken 13-åring som helst skulle nog vilja uppleva detta, mina kompisar tjatar hela tiden om att bli nerpackade i min väska och följa med, säger Emma Jansson.
– Jag tror vi kommer att vinna allt där nere, det känns som om spanjorskorna är väldigt små, skrattar Christina.
Och den fruktade målduon är redo att sänka allt motstånd i Spanien.
- Är vi på planen tillsammans blir de alltid mål, varnar Christina.
Att åka ner och träffa storstjärnorna nu tycker tjejerna passar perfekt.
De tycker att de lär sig mer av sina idoler nu än när de var mindre.
– Nu förstår man mer. Förut var det "han är cool, han ska bli min idol", nu tittar man istället på spelsättet och förstår varför och hur finterna görs, säger Emma.
"Han showar lite..."

Emmas stora idol är så klart svenske megastjärnan Zlatan och hon drömmer om att en dag bli lika bra.
– Han är en bra spelartyp, skjuter bra och eftersom han har spelat i stora lag som Inter och Barcelona tror jag att han har växt mycket som spelare, säger Emma.
Varför tror ni att Zlatan är en populär idol?
– Han showar lite mer än andra spelare och bjuder på sig själv, vilket gör honom till något mer än bara en fotbollsspelare, en underhållare helt enkelt, säger Christina Mårtensson.
Både Emma och Christina går på fotbollsskola, så de har minst en träning varje dag, något som de tror har hjälpt dem i sin utveckling.
– Ju mer man tränar, ju mer utvecklas man ju, säger Christina.
– Det känns kul, för vi kryper sakta men säkert närmare vårt mål, fyller Emma i.
Vad är era drömmar och mål för framtiden?
– Jag vill flytta till USA och spela fotboll. Deras tjejlag är mycket bättre och det finns större möjligheter att tjäna pengar på fotbollen, säger Emma.
Är det viktigt för er att en dag tjäna pengar på fotbollen?
– Ja det är klart, vi brinner ju för det här! Tyvärr tjänar tjejer generellt mindre, men det är något vi vill ändra på. Även om tjejer och killar har olika förutsättningar att bli bra, så är det ju ändå fotboll liksom, avslutar Emma.

 

Av Sofia Base
[email protected]

 

Publicerat 3 november 2009
Uppdaterad 9 november 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0