storsint. eng: magnanimous

jag fick höra att jag var det igår, eller om jag gjorde något särskillt som var storsint. detta är ett för mig väldigt odefinierat uttryck känner jag, varpå jag googlar det nu..


träff:

Synonymer till överseende

  1. Storsint - matchar till 70 procent

träff:

"Svenska språket har fått ett nytt modeord: "generös".

Enligt Svenska Akademins ordlista betyder detta ord "frikostig", enligt "Svensk ordnyckel" från 1977 "1. givmild; rundhänt. 2. unnsam. 3. vidhjärtad; storsint; storsinnad; ädelmodig; ädel.""

jaha vad säger vi? det är ganska mycket en komplimang i alla fall, det tackar vi för. jaa det förstod väl jag också, men ni vet när man förstår ett ord fast ändå inte. man vet typ vad som menas men skulle verkligen inte kunna förklara det om någon frågade. frikostig och generös är väl bra förklaringsord då kanske.. nån som har något annat att bidra med?

det är rätt intressant att verkligen plocka fram definitionen på saker och ting. man kan verkligen komma att ändra uppfattning ibland. en sån sak amn inser när man träffar mycket barn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0