funktionsnedsättning

idag har jag provat på att vara rullstolsburen i cirka en och en halv timme. först idrottade jag, sen åt jag lunch i matsalen och efter det tog jag mig en.. (promenad tänkte jag säga) .. sväng om i skogen. det var kul! riktigt värt att testa, skulle verkligen vilja prova en heldag ngn gång faktiskt. det finns en hel del saker i vardagen som förändras

och så finns det en hel del saker i vardagen att diskutera. vad fanken är att vara funkionsnedsatt, egentligen? ser jag bara till mig själv har jag nog en hel del funktionshinder att dissekera fram, frågan är ju sen om det är negativt eller ej

jag känner att jag inte kommer med mina vanliga små upplysningar och småtankar längre här.. vart har dom gömt sig tro..?

Kommentarer
Postat av: Albin

Av en ren händelse så har jag läst lite om LSS denna veckan, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Så, enligt första paragrafen i LSS så gäller följande:

1§ Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer:

1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller

3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service



Kan citera från förarbeten till paragrafen också, där det står vad man menade när man ville skapa lagen:

"Med funktionshinder avses den begränsning eller det hinder som göra att en människa till följd av skada eller sjukdom inte kan utföra en aktivitet på det sätt eller inom de gränser dom kan anses normalt.

Orsaken till eller arten av funktionshinder är inte avgörande, inte heller den medicinska diagnosen. Inom kretsen finns personer med fysiska, psykiska och begåvningsmässiga funktionshinder. Funktionshindren skall dock vara stora. Funktionshindren skall också vara varaktiga."



Så, är du glad att du slipper sådan här kurslitteratur? ;P

2010-10-07 @ 23:45:36
Postat av: s

haha där satt den albin, kanske..? jag skulle nog tycka det var ganska intressant om jag ska vara ärlig!



"på det sätt eller inom de gränser dom kan anses normalt." vad är det för definition liksom??

2010-10-08 @ 15:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0